Ministeri Saarikkon vastasi lomitusta koskeviin kysymyksiin16.05.2018
FCG Koulutus Oy järjesti viimekuussa lomitusseminaarin jossa ministeri Saarikko kertoi lomituksen tärkeydestä maatalousyrittäjille. Samaisella viikolla ministeri lupasi päätöksiä lomituspalvelujen yhtiöittämisestä, lopulta päätös tuli ja lomituspalveluja ei yhtiöitetä.Saarikko valitteli, ettei ehdi osallistumaan seminaariin, mutta lupasi vastata mahdollisiin kysymyksiin myöhemmin. Alla FCG:n koostamat kysymykset ja ministerin vastaukset niihin.
Lomituspalveluihin ei tule asiakasseteliä.
Maakuntauudistus korostaa maakunnallista itsehallintoa. Maakuntalain 7 §:n mukaan tehtävien hoidosta järjestämisvastuussa oleva maakunta vastaa asukkaan laissa säädettyjen oikeuksien toteutumisesta ja muun muassa järjestettävien palvelujen yhdenvertaisesta saatavuudesta.
Maakunnille tullee myös lomituslainsäädäntöön omavalvontavelvoite. Omavalvontaohjelmaa koskevat pykälät ovat vielä luonnosteltavana. Ohjelmassa on määriteltävä, miten lomituspalveluiden tarjonta, saatavuus, laatu ja yhdenvertaisuus varmistetaan ja miten asiaa seurataan ja mitkä ovat toimenpiteet havaittujen puutteiden korjaamiseksi.
Lomituspalveluiden lainmukaisuuden valvonta valtakunnallisesti kuuluu tulevaisuudessa valtion lupa- ja valvontavirastolle (Luova-virasto). Viraston valvonta on riskiperusteista ja tarvitsemansa tiedot se saa lomituksen tietojärjestelmän kautta ja esimerkiksi maakunnista tehtyjen kanteluiden perusteella. Luova-virasto ei puutu maakuntien tarkoituksenmukaisuusharkintaan kuuluviin asioihin. Luova-virastolla on myös ennakoiva lomitustoiminnan ohjaustehtävä, joka helpottaa maakuntien ongelmanratkaisua.
Maakunta- ja lomituspalvelulait mahdollistavat maakuntien yhteistoiminnan lomituksessa. Yhteistoiminta kuuluu maakuntien tarkoituksenmukaisuusharkintaan ja toteutuakseen edellyttää maakuntien välistä yhteistä tahtotilaa.
Maakuntien mahdollisesta yhteistoiminnasta säädetään maakuntalain 7 ja 8 pykälissä.
Seminaarin puheenvuoroista poimittuja kysymyksiä ja huolenaiheita:
Maakuntien rahoituslain mukaan maakunnan maatalousyritysten perusteella määräytyvät laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla maatalousyritysten perushinta koko maan asukasmäärällä ja maakunnan maatalousyrityskertoimella. Käsitteet: 1) Maakunnan maatalousyrityskerroin (saadaan jakamalla maakunnassa sijaitsevien lomitukseen oikeutettujen maatalousyritysten lukumäärä vastaavalla koko maan lukumäärällä). 2) Maatalousyritysten perushinta (säädetään erikseen valtioneuvoston asetuksella, tarkentuu myöhemmin)
Nykylainkaan mukaan sijaisapuun ei välttämättä ole oikeutta välittömästi sijaisaputarpeen alkamisesta lähtien. Lain 5 § mukaan: ”Sijaisavun tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon maatalousyrityksen olosuhteet kokonaisuudessaan sekä mahdollisuudet huolehtia edellä mainituista tehtävistä yrityksen sisäisin järjestelyin”. Tulevassa lomituspalvelulaissa sijaisavun tarjoamisesta todetaan, että maakunnan tulee tarjota lomituspalveluita sijaisavun tarpeen johdosta sijaisapuun oikeutetulle maatalousyrittäjälle niin pian kuin mahdollista. Maakunnalla ei siten ole velvoitetta tarjota sijaisapua välittömästi.
Valvonnan ja ohjauksen osalta kysymykseen on vastattu kysymyksessä 2. Maakunnan tulee huolehtia lakisääteisistä palveluista. Maakuntien välille voi syntyä eroja niissä asioissa, jotka kuuluvat maakunnan tarkoituksenmukaisuusharkintaan.
Maakunnalla ei ole niin kutsuttua yleistä toimialaa, kuten kunnalla, joten maakunta ei voi vapaasti laajentaa toimintaansa (esimerkiksi yksityistalouden työt). Muiden maataloustöiden sisällyttäminen lomituspalvelulakiin ei ole tällä hetkellä mahdollista. Lomittajien työllistymistä tukevat tulevassa laissa 120 tunnin mahdollisuus lisävapaaseen ja markkinahintainen lisäapu (nykyiset tuettu maksullinen lomittaja-apu ja kalliimpi maksullinen lomittaja-apu) (maakunnan lomituspalveluiden käyttäjille). Lisävapaa -lomituspalveluilla voidaan huolehtia maatalousyrittäjälle lomituspalvelujen käyttämisajankohtana kuuluvista kotieläinten hoitotöistä kaikissa maatalousyrittäjän maatalousyrityksissä. (Sidottu maatalousyrittäjän tehtäviin.) Markkinahintaisilla lisäapu -lomituspalveluilla voidaan huolehtia kotieläinten hoitotöistä kaikissa maatalousyrittäjän maatalousyrityksissä. (Ei sidottu maatalousyrittäjän tehtäviin.)
Toivottiin tilakohtaista lomaa tai muuta keinoa, jolla lomittajille järjestyy riittävästi työtä ja siten riittävä toimeentulo. Kaikki osapuolet olivat yksimielisiä siitä, että tulisi löytää keinot, joilla varmistetaan ammattitaitoisen lomittajakunnan säilyminen alalla. Lausuntokierroksella olleessa lomituspalvelulain luonnoksessa esitettiin tilakohtaista lomaoikeutta. Lausuntopalautteen pohjalta siitä kuitenkin luovuttiin. Lomien yhdessäpitovelvoitetta lisättäneen tulevassa laissa ja tämä toivon mukaan helpottaa lomittajien työllistymistä. Lisäksi maatalousyrittäjän henkilökohtaisen työajan minimiajaksi / tila on määritelty 3 h. Tämän pitäisi vähentää lomittajien lyhyiden päivien määrää.
Byrokratiaa pyritään vähentämään yksinkertaistamalla mm. maatalousyrittäjän henkilökohtaisen työajan laskentaa ja sijaisapumaksun määräytymistä. Hallinnollista taakkaa ei kuitenkaan pystytä vähentämään kaikissa viranomaisen päätöstä edellyttävissä tilanteissa. |